SEAT opět ztvára brány svých továrně. A evidentně ne naposledy.
Nedostatek polovodičů způsobuje další omezení výroby prakticky ve všech automobilkách. Jen v posledních dnech oznámila například Škoda, že koncem září na týden přerušuje v Česku výrobu ve všech třech závodech.
Na pondělí 27. září měli odbory dohodnutou celozávodní dovolenou, po níž následuje v úterý 28. září státní svátek. „Zároveň na to navážeme zrušením změn až do konce týdne …,“ uvedl šéf odborů zaměstnanců Škody Jaroslav Povšík v týdeníku Škodovácký odborář.
A doplnil, že podobné problémy mají i ostatní. „Týká se to většiny automobilek, stojí továrna Toyota v Kolíně a v rámci koncernu Volkswagen jsou odstávky v podstatě všude po celém světě. Částečně jsou preferovány některé společnosti s vysokými maržemi, jako Porsche a Audi. „
Představitelé automobilky SEAT připustily, že … Foto: TASR / AP
Představitelé automobilky SEAT připustily, že problémy kvůli polovodičům budou způsobovat odstávky výroby až do poloviny příštího roku.
Výrobu omezuje i bratislavský Volkswagen. „Aktuálně je přerušena výroba v segmentu malých městských vozů. Příští týden bude částečně dotyčná výroba SUV vozidel a do pátku 24. září pokračuje dočasná odstávka malých městských automobilů, „informovala mluvčí společnosti VW Bratislava Lucia Kovarovič Makayová.
Podle ní krize s nedostatkem polovodičů teprve nabírá obrátky a problematický bude zejména třetí kvartál tohoto roku. „Aktuálně vycházíme z toho, že ve 3. čtvrtletí 2021 bude zásobování čipy nadále velmi nestálé, situace zůstane napjatá a čipová krize zároveň dosáhne svého vrcholu. Další přizpůsobení výroby proto není vyloučeno, „dodala.
A radikálně ji bude muset přizpůsobit SEAT. Španělská automobilka plánuje prodloužení částečného přerušení produkce ve svých závodech v blízkosti Barcelony až téměř do poloviny příštího roku.
Herbert Diess
ČTĚTE VÍCE
Šéfové BMW, Mercedesu, VW a Stellantisu o čipové krizi: Převládá pesimismus
„Zhoršení v oblasti dodávek polovodičů nyní vyžaduje reorganizaci, plánování a přijetí nových pracovních protokolů“ oznámil SEAT. Dodal, že už začal jednat s odbory o režimu zkrácené pracovní doby, aby mohl zrušit některé pracovní změny v období od 27. září 2021 do 30. června 2022.
Problémy s nedostatkem čipů přicházejí v době, kdy se poptávka po modelech SEAT a Cupra vrátil na úrovně před pandemie, uvedl člen správní rady a viceprezident pro lidské zdroje Seatu Xavier Ros. Španělská automobilka zpomalila produkci v prvním pololetí, a potom mimořádně otevřela závody v srpnu, aby doběhla výpadky, ale nakonec byla nucena ještě koncem srpna opět omezit provoz pro nedostatek čipů. A evidentně to bude na dlouho.