Krátkodobý růst prodejů osobních aut v Evropě od března do června doslova zmrazily dva prázdninové měsíce. Registrace klesly i ve srovnání s pandemickým rokem 2020 o 23, respektive o 19%.
Tomáš Andrejčák 20.09.2021 06:00
Léto bylo pro automobilky v Evropě studené. A … Foto: WardsAuto
Léto bylo pro automobilky v Evropě studené. A bude i podzim a zima, protože karty rozdává čipová krize.
Evropská asociace výrobců aut ACEA nemá dobré zprávy. Po mírném nadechnutí se automobilového trhu od března do června, i to jen ve srovnání s pandemickým rokem 2020, přišla studená sprcha v podobě letních měsíců. V červenci klesly registrace meziročně o 23,2 a v srpnu o 19,1%. V červenci se prodalo jen 823 949 aut a v srpnu dokonce jen 622 993 vozidel. Byl to nejhorší srpen od roku 2014. Týkalo se to prakticky všech trhů včetně těch klíčových jako Německa, Španělska, Itálie a Francie. Všechny zaznamenaly v červenci, tak v srpnu dvouciferné propady.
Skoda-Fabia-2022-1600-ab
ČTĚTE VÍCE
Toto je 10 nejprodávanějších aut za 1. pololetí se základní cenou pod 12 tisíc eur
Za prvních osm měsíců roku 2021 je sice kumulativní výsledek v meziročním srovnání o 11,2% lepší, když se pro koupi nového auta rozhodlo 6,8 milionu zákazníků, ale není co slavit. Nárůst je tu jen díky extrémně nízkým prodejem během pandemie, která loni otřásla celým automobilovým odvětvím. Pokud tedy výsledek porovnáme s rokem 2019, kdy putovalo k zákazníkům 9 002 172 nových vozidel, či rokem 2018, vidět, že ke konsolidaci má automobilový trh opravdu daleko, zvláště pokud do dění zasáhla čipová krize, která výrazně brzdí výrobu, a tedy i prodej vozidel.